dinsdag 29 maart 2011

Social media, zet nu de stap!

Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter, bloggen. In korte tijd zijn “social media” belangrijke communicatiemiddelen geworden. Misschien heeft u er zelf ook al eens aan gedacht met social media aan de slag te gaan. Maar ontbreekt het u aan tijd om dat snel tot een goed einde te brengen. Seashore Media kan u daarbij helpen.

Social Media hebben zo hun voordelen:

- Via social media legt u actief en direct contact met anderen, en kunt u uw producten en diensten onder de aandacht brengen. De contacten van uw contacten kunnen dat bijvoorbeeld op Facebook en Hyves ook weer zien, waardoor een sneeuwbaleffect kan ontstaan.
- U kunt berichten plaatsen op de diverse ‘prikborden’ om aanbiedingen en acties onder de aandacht te brengen.
- Er groeit een generatie op voor wie social media de belangrijkste bron van informatie is, en daar eerder naar kijkt dan naar websites. Met social media mist u de aansluiting niet.
- Google zal u veel beter vinden.
Een van de belangrijkste gevolgen van actief gebruikmaken van social media wordt vaak over het hoofd gezien: hoe meer u op verschillende plaatsen op het internet actief bent, hoe beter uw bedrijf door Google wordt gevonden. Vooral blogs via Google’s eigen Blogger worden razendsnel opgepakt. Onlangs werd een nieuwe Seashore Media blog binnen een half uur na publicatie al via zoektermen in Google bezocht!

De belangrijkste social media op dit moment:

Facebook - Met 4,5 miljoen gebruikers groeit Facebook in snel tempo uit tot het grootste sociale medium van Nederland. Met Facebook legde je aanvankelijk alleen contact met familie en vrienden. Maar nu kunnen bedrijven een eigen Facebook-pagina maken die ook zichtbaar is voor mensen die niet bij dit netwerk zijn aangesloten. Ideaal voor bedrijfspresentatie en het aankondigen van nieuwe producten, diensten of evenementen.
Hyves – datzelfde geldt in grote lijnen ook voor Hyves, het grootste sociale netwerk van Nederland met maar liefst 11 miljoen deelnemers. Maar: het aantal actieve gebruikers ligt beduidend lager. Verwacht wordt dat Facebook Hyves op den duur van de troon zal stoten. Hyves mag echter nog niet over het hoofd worden gezien als u zich op consumenten richt.
LinkedIn - het digitale zakelijke netwerk van de toekomst. Hier legt u contact met uw bestaande zakelijke relaties, maar kunt u ook nieuwe contacten vinden. Neem deel aan groepen in uw vakgebieden of in uw regio, en maak een profiel voor uw bedrijf. LinkedIn biedt ook goede mogelijkheden om personeel te werven.
Twitter - het snelle medium waarmee u in 140 tekens boodschappen verstuurt aan uw “volgers”. Uw “tweets” kunt u ook direct op uw website tonen. Een prima medium om nieuwe producten of gebeurtenissen rond uw bedrijf aan te kondigen.
Bloggen - In “blogs” kunt u uitgebreid informatie kwijt over de activiteiten van uw bedrijf. In korte artikelen profileert u zich als een deskundige op uw vakgebied en kunt u uw producten en diensten uitgebreid voor het voetlicht brengen.

Misverstanden opgelost:

- Social Media kosten u teveel tijd.
U moet er inderdaad wat tijd in steken. Maar traditioneel netwerken kost u ook tijd. Laat u social media links liggen, dan laat u gratis marketingmogelijkheden onbenut en verliest u de aansluiting met een nieuwe generatie.
- U zit niet te wachten op allerlei privé wetenswaardigheden.
Het is belangrijk dat zakelijk gebruik strikt wordt gescheiden van privégebruik. Zo kan een Facebook-bedrijfspagina eventueel zo worden ingesteld dat alleen uw berichten daarop worden getoond.
- U doet er niets mee omdat u niet steeds al die mailtjes van Facebook en Hyves wilt ontvangen.
Maar dat is een kwestie van instellen. Bij een juiste configuratie ontvangt helemaal geen meldingen meer in uw mailbox, behalve de meldingen die u juist wel graag direct wilt weten.

Seashore Media helpt u

U hoeft niet alles zelf te doen. Seashore Media helpt u bij het opzetten en onderhouden van uw social media. Wij adviseren u welke mogelijkheden voor u interessant zijn, hoe u die kunt inzetten, en hoe uw medewerkers met social media moeten omgaan.

Zet nu de stap

In de jaren negentig van de vorige eeuw gingen we massaal e-mail gebruiken. Die wilt u niet meer missen. Nu staan we opnieuw aan het begin van een nieuwe innovatieve manier van digitale communicatie en marketing. Maak daar gebruik van! Wilt u meer weten? Neem dan contact op via tel. (071) 4076002 of e-mail office@seashore.nl. En natuurlijk kunt u in de tussentijd bekijken wat Seashore Media doet met social media:

FacebookTwitterLinkedInBlog

Natuurlijk hebben wij naast onze “virtuele” adressen ook een “analoog” adres: Sandtlaan 36-D17, 2223 GG Katwijk. U bent van harte welkom. Onze beroemde koffie staat voor u klaar.

woensdag 9 maart 2011

Vormgeving zonder poespas

Tussen al het rumoer rond social media en internet in het algemeen door, zou je bijna vergeten dat Seashore Media van oudsher ook uiteenlopende diensten op het gebied van vormgeving aanbiedt. Tijd om daar even bij stil te staan. Want in deze tijden, waarin iedereen nog eens goed naar de budgetten kijkt, is het mooi om te weten dat design en opmaak toch heel betaalbaar kunnen zijn.

Om met de deur in huis te vallen – Seashore Media maakt advertenties, brochures, verpakkingen, nieuwsbrieven en magazines voor een zeer uiteenlopende klantenkring. Van ondernemers in het mkb, non profit organisaties tot uitgeverijen. Wie voor uitgeverijen werkt, weet dat kwaliteit voorop moet staan, maar dat tegelijkertijd de kosten streng in de hand moeten worden gehouden. Dat sluit perfect aan op de filosofie van Seashore Media, en daar profiteren al onze klanten van. Wij hebben ervoor gekozen dat vormgeving niet alleen creatief en doeltreffend moet zijn, maar ook gewoon betaalbaar. Dat betekent in de praktijk: een duidelijke offerte, en geen wazige facturen waarbij de opdrachtgever nauwelijks zicht heeft op de uren die in rekening zijn gebracht. Bij ons zijn offertes zoveel mogelijk turn key – met andere woorden dat zijn uw wensen, en dit gaat dat kosten. Nagekomen wensen worden op uurtarief berekend.

We kunnen een lang verhaal houden over de filosofie en dieper liggende gedachten van onze voorstellen voor brochures, advertenties en verpakkingsmaterialen, maar dat zal u van ons niet horen. Als ondernemer staat u met beide benen op de grond, en dat verwacht u ook van het bureau dat de vormgeving van uw communicatiemiddelen uitvoert. Het ziet er goed uit, met oog op doelgroep en functie en dat is toch wat u wil? Maar dat betekent niet dat onze concepten eruit zien alsof een willekeurige DTP’er die in elkaar heeft gedraaid. Dat is een fout die vaak wordt gemaakt. DTP’ers doen vaak alsof zijn vormgevers zijn, maar dat zijn toch twee verschillende zaken. Een DTP’er kan concepten omzetten naar digitale bestanden, maar vormgeving zelf is communicatie. Seashore Media heeft beide disciplines in huis.

Wilt u meer halen uit elke euro die u voor communicatie kan uitgeven? Kijk dan eens op seashore.nl. En pak daarna de telefoon: 071 4076002.

De raadselen van Google Analytics

Veel bedrijven, organisaties en particulieren gebruiken Google Analytics om het bezoek aan de website te meten. Daar kun je echter wel een aantal kanttekeningen bij plaatsen. Ook bij mij zijn er de afgelopen tijd wat twijfels gerezen over de accuratesse van Google Analytics. Dat sterkt mij in de overtuiging dat gedegen analyse van logbestanden een betere methode is om inzicht te krijgen in het bezoek aan de website. Zeker als je die gegevens wilt gebruiken voor marketingdoeleinden.

Mijn twijfels begonnen nadat ik de statistieken die Blogger aanbiedt op mijn persoonlijke blog grassharp.blogspot.com vergeleek met de gegevens die Google Analytics voor diezelfde blog laat zien. Blogger is het portal van Google waarop blogs met de naam blogspot.com worden aangeboden, zoals seashoremedia.blogspot.com.
In hoeverre Blogger gebruik maakt van het systeem van Google Analytics is mij niet duidelijk, maar aangezien beide van Google zijn, mag je toch zeker enig gezamenlijk gebruik verwachten. Over het algemeen kun je zeggen dat Blogger meer bezoekers registreert dan Google Analytics. Een kritische geest kan dan zeggen dat Blogger te optimistisch meet, maar daar geloof ik niet zo een, twee, drie in. Want: als je weet dat iemand uit Canada een bepaalde pagina op het blog heeft bezocht, omdat hij daar een commentaar heeft achtergelaten, mag je toch van Google Analytics verwachten dat dit wordt geregistreerd. Maar nee, geen bezoek uit Canada volgens Google Analytics. Sterker nog, als iemand een commentaar plaatst op een pagina, is dat het bewijs dat er toch echt minimaal éénmaal op die pagina is gekeken. Maar ook die logica werkt niet altijd. Het komt voor dat Google Analytics in dat geval helemaal geen bezoek registreert aan de betreffende blogpagina. Dat geeft toch allemaal wel een beetje te denken.

Gebruikers van Blogger kunnen daarom beter vertrouwen op de statistieken van Blogger zelf. Daarbij laten de statistieken van Blogger bezoek in real time zien – elk bezoek wordt onmiddellijk vastgelegd. Daar moet je bij Google Analytics minimaal een dag op wachten. Daar staat tegenover dat Google Analytics er natuurlijk wel mooi en overzichtelijk uitziet. En voor huis-, tuin- en keukengebruik is er niets mis met Google Analytics, zolang je maar beseft dat het allemaal niet echt accuraat is. Voor gewone websites zijn de statistieken van Blogger natuurlijk geen optie, omdat die alleen maar op Blogger zelf werken. Maar er is wel een alternatief: logfile analyse. Dat geeft de meest betrouwbare resultaten. Logfiles registeren alle bezoek aan een site, ongeacht welke pagina of welk bestand – en dus niet alleen de pagina waar de Google code op is aangebracht. Bij logfile-analyse worden de logbestanden geanalyseerd met daarvoor gespecialiseerde en vaak behoorlijk prijzige software. Die laten ook zien vanaf welke IP-adressen uit site wordt bezocht. Nu is niet elk IP-adres vrij te traceren, maar soms laat het toch zien welk bedrijf interesse heeft in je site. Logfiles kunnen in principe dagelijks worden geanalyseerd, maar dat is een beetje een omslachtige en daardoor kostbare methode. In de meeste gevallen worden logfiles daarom maandelijks bekeken, maar wekelijks kan ook. Logfiles zien veel. Google Analytics maakt geen gebruik van logbestanden, maar van javascript. Bezoekers die javascript of cookies hebben uitgevinkt, en dat zijn er meer dan u denkt, zullen door Google Analytics nooit worden gezien.

Interesse voor logfile-analyse? Of toch maar voor Google Analytics? Neem dan contact met ons op.

Martin van Duijn, Seashore Media.
Seashore Media richt zich op internet, tekst en communicatie. www.seashore.nl