dinsdag 2 mei 2017

Het gaat erom hoe je een doelgroep zo effectief mogelijk bereikt

Seashore Media - Internet en communicatie. De korte en krachtige omschrijving op het visitekaartje maakt duidelijk waar Martin van Duijn en Cock Koelewijn zich op richten. Al ruim vijfentwintig jaar ondernemen zij voor bedrijven, instellingen en overheidsorganisaties in de regio activiteiten op het gebied van marketingcommunicatie, waarbij digitale media en internet nu een centrale plaats innemen.



"We kwamen al vroeg tot het besef dat digitale media en internet de traditionele media zouden verdringen," zegt Van Duijn. "Daarom hebben we rond 1995 al besloten ons bedrijf geheel te richten op de nieuwe ontwikkelingen. En met succes. Op dit moment heeft ongeveer tachtig procent van onze werkzaamheden te maken met websites, webshops, sociale media en andere digitale activiteiten. Het resterende percentage heeft betrekking op traditionele media, zoals papieren nieuwsbrieven, tijdschriften en de productie van boeken."

Koelewijn: "Vanuit het oogpunt van communicatie is er eigenlijk nog niet zoveel veranderd. De media zijn dan wel vernieuwd, maar het gaat er nog steeds om hoe je een doelgroep zo effectief mogelijk kunt bereiken. Het ene moment is dat met een website, het andere met een papieren nieuwsbrief. Marktonderzoek moet uitwijzen wat in een bepaald geval het effectiefste instrument is."

Van Duijn en Koelewijn werken nu al ruim vijfentwintig jaar samen. Beiden hebben een academische achtergrond. Van Duijn is politicoloog, Koelewijn theoloog. Na de studie in Leiden en een uitstap in de lokale en regionale journalistiek, besloten ze in 1989 een eigen bedrijf op te richten. "Er waren op dat moment nog weinig gespecialiseerde communicatiebedrijven. We vulden eigenlijk een gat in de markt," zegt Van Duijn. Seashore Media is actief in het gebied tussen Amsterdam en Den Haag, maar heeft ook klanten in Friesland, Overijssel, Zeeland en Limburg. Dat laatste is onder meer een gevolg van de specialisatie in webshops, die door het hele land aftrek vinden. "We werken vooral voor kleinere mkb-bedrijven die geen eigen communicatiemedewerker of -afdeling hebben. Wij vullen die leemte als het ware op. Dat geldt ook voor het schrijven en redigeren van teksten, waarvoor we vaak worden ingeschakeld. We kiezen voor langdurige samenwerking, waarbij vertrouwen een grote rol speelt. Met sommige relaties werken we al sinds de start van ons bedrijf samen," aldus Koelewijn.

Het sterke punt van Seashore Media is volgens Van Duijn dat het bedrijf een compleet pakket van diensten in eigen beheer kan aanbieden. "We hebben eigen webservers en zijn lid van de Stichting Internetdomeinregistratie (SIDN). Hierdoor kunnen we snel domeinen registreren en maatwerk leveren voor hosting en andere technische oplossingen. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in Wordpress-websites en in webshops, die aan boekhoud- of kassasystemen zijn gekoppeld."
Verder adviseert en ondersteunt Seashore Media bedrijven actief bij het ontwikkelen van strategieën voor sociale media als Facebook, Twitter, Linkedin, digitale nieuwsbrieven en blogs. De journalistieke ervaring van de twee Seashore-oprichters komt hierbij goed van pas. "Bedrijven die veel tijd en aandacht aan social media geven, kunnen hiermee behoorlijk succesvol zijn," weet Koelewijn. "We hebben relaties die inmiddels een niet onaanzienlijk deel van hun omzet via activiteiten op social media genereren. Dit is tegelijk een mooi voorbeeld van hoe social media en een webshop elkaar kunnen aanvullen. Het is wel belangrijk dat de ondernemer zelf het belang van deze media inziet en bereid is om er tijd en geld in te steken. Niets doen en afwachten is geen succesvolle strategie." Inmiddels trekt het advieswerk van Seashore Media ook internationaal de aandacht. Onlangs besloot een Duitse multinational het Katwijkse bedrijf, samen met partners uit de USA en China, in te schakelen om mee te denken over de mondiale social media-strategie.

Naast websites en webshops voert Seashore Media ook meer specialistische opdrachten uit, zoals het digitaliseren van boeken en tijdschriften en het verwerken van de gegevens in databanken en websites. Van Duijn: "Ons bedrijf heeft jarenlang voor grote uitgeverijen gewerkt. Die ervaring komt ons nu goed van pas, zeker in combinatie met onze internet-activiteiten."

Meer weten over Seashore Media? Het bedrijf is gevestigd in bedrijvencentrum 't Ambacht, Sandtlaan 36-D17, 2223 GG Katwijk. Tel. 071-4076002, www.seashore.nl | office@seashore.nl

Artikel eerder verschenen in april-editie van KOV Magazine, het blad van de Katwijkse Ondernemers Vereniging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten