Het leek een paar jaar geleden nog allemaal zo mooi. Een
website zou geld gaan opleveren als je anderen zo ver kon krijgen om
daar op te adverteren. Dat werkte aanvankelijk best. En als adverteerder
hoopte je op extra omzet via een online advertentie. Dat werkte eerlijk
gezegd meestal heel wat minder goed. Want inmiddels kennen we die
handige browser ad-on vrijwel allemaal wel: de adblocker. Gevolg: menig
website ziet de inkomsten uit advertenties dalen.
Twee
jaar geleden had ongeveer 20% van de internetbezoekers een adblocker,
maar dat is inmiddels opgelopen tot bijna 50%. Mensen haten nu eenmaal
advertenties op websites, en dan vooral als ze via een pop-up op het
scherm verschijnen. Pop-up killers zitten al in browsers en je kunt er
op wachten dat het blokkeren van advertenties straks gewoon direct via
de browser kan. De Brave-browser zal daar binnenkort al mee komen.
Maar
wat moet je dan als je website advertenties bevat waar je toch wat geld
mee verdient? Je bezoekers vrijblijvend waarschuwen om die uit te
zetten? Dat zullen de meesten gewoon negeren. Of keihard de toegang
weigeren zolang een adblocker aanstaat? Dat is niet erg vriendelijk, en
kan als een boemerang werken. De bezoeker vertrekt en komt nooit meer
terug. Daarom zal je met de adblocker moeten leren leven. Ik gebruik er
zelf ook een, en ben niet van plan daarmee op te houden.
Is er een
oplossing? Ja, die is er. Maar die vraagt welk een andere manier van
denken. En zeker als je van advertenties afhankelijk bent zal je het
niet leuk vinden. Ga advertentieloos. En vervang advertenties door
betaalde content. Ik ken al een bedrijf die deze stap binnenkort gaat
maken. Content is bovendien voor een websitebezoeker veel interessanter
dan een advertentie, waar je bovendien maar van moet hopen dat daar op
wordt doorgeklikt. En de voormalige adverteerders kunnen via betaalde
content veel meer informatie kwijt dan in de beperkte ruimte van een
advertentie. Dat betekent dat ook de adverteerder een omslag moet maken.
Maar
vergeet een ding niet: het moet altijd duidelijk zijn dat het om
gesponsorde content gaat, want het mag natuurlijk nooit met objectief
redactioneel nieuws worden verward. Vooral voor websites die gewend zijn
om nieuwsberichten te plaatsen, kan dit een uitdaging zijn. Maar dat is
een probleem dat al bestaat zolang er kranten en tijdschriften bestaan.
Zo moeten kranten bij elk bericht dat niet uit de eigen journalistieke
koker komt melden dat het een advertentie of een ingezonden mededeling
is. Het verwarren van fictie met feiten is een verontrustend probleem,
zoals we dat inmiddels met social media ervaren. En daar moet een
beheerder van een website natuurlijk niet aan meewerken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten