donderdag 8 juli 2021

Cookies in de ban

Cookies, ze zijn de laatste jaren een hoofdpijnonderwerp voor menig marketeer of communicatiemedewerker die verantwoordelijk is voor een website. De AVG/GDPR, u weet wel, de privacywetgeving, legde al strenge regels op hoe je moet omgaan met persoonsgegevens die je onder meer online verzamelt. Maar nu we dat allemaal aardig in onze vingers hebben, liggen cookies er bij de makers van browsers helemaal uit. Wat is er aan de hand?


Met name de zogeheten ‘third party cookies’, zoals die bij Google Analytics worden gebruikt, zijn een manier om het surfgedrag vast te leggen en zo gerichte advertenties op je scherm te laten zien. Daar hebben echter steeds meer mensen tabak van. Cookies zijn het zwarte schaap van de familie geworden. Aanvankelijk boden wat minder bekende browsers mogelijkheden om je helemaal voor cookies af te schermen, zoals Brave en DuckDuckGo. Die laatste heeft ook een zoekmachine die niet bijhoudt wat je zoekt en bezoekt. Dat is de grote spelers op de browsermarkt natuurlijk niet ontgaan. Apple stopte vorig jaar al met third party cookies in de Safari-browser, Google doet dit jaar in Chrome de cookies in de ban, in Firefox kun je de third party cookies uitzetten. Dan hebben we natuurlijk ook nog het onvolprezen gratis stukje software CCleaner, die met een klik alles uit je browser wegveegt. Overigens hebben veel antivirusprogramma’s ook die mogelijkheid.

Browsers passen zich daarom aan om geen marktaandeel te verliezen. Dat betekent overigens niet dat elke vorm van tracking onmogelijk is, want er zijn ook nog andere manieren, zoals bijvoorbeeld via de logbestanden die servers aanmaken. Maar voor de ‘gewone’ gebruiker van third party cookies is dat niet echt een oplossing. Dus wat te doen? Gewoon, zoals wij al eerder hier hebben gezegd, actief en gericht je mogelijkheden op internet gebruiken. Je winkel openen en vervolgens achterover gaan zitten met een kop koffie is er niet bij. Breng in kaart waar je doelgroep zit en benader ze via websites bij onderwerpen waarvan je denkt dat het ze interesseert. Of adverteer in een bepaalde regio, die voor jou belangrijk is. Eigenlijk net zoals het vroeger ging met advertenties in tijdschriften en kranten. Maar dan nu online. Maar eerlijk is eerlijk, de zogeheten adblockers in browsers kunnen de boel hier ook alweer aardig verstoren. Tenzij content alleen zichtbaar is als zo’n adblocker wordt uitgezet. Met als risico dat de bezoeker daar geen zin in heeft en vertrekt.

Daarom is er nog een belangrijke manier van communiceren: bouw een ‘community’ rondom je bedrijf met sociale media zoals Instagram, Tiktok en Facebook. Dat zal niet voor elke onderneming lukken, maar ook als je dienst of product zich niet echt leent om een enthousiaste schare gebruikers om je heen te verzamelen geldt ‘nooit geschoten is altijd mis’.

Eigenlijk, kort gezegd, moeten we allemaal weer gewoon creatief worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten