Ik wil gevonden worden! Ofwel: de SEO-mythe
Twee jaar geleden hielp ik bij het lokaliseren van de medescholieren van mijn eindexamenklas van de middelbare school. Een forse klus, maar zo'n driekwart van de klasgenoten die we zochten hebben we uiteindelijk via internet gevonden. Maar wat zou het allemaal een stuk gemakkelijker zijn geweest, als iedereen een Facebook of LinkedIn-account had. Maar nee, nauwelijks, daar deden de meesten niet aan. Nu zijn er natuurlijk mensen die niet gevonden willen worden, maar ik weet zeker dat dit voor de meesten niet opging. De afgelopen twee jaar zal best een aantal van die klasgenoten inmiddels de social media hebben omarmd, maar het doet me denken aan een hardnekkig misverstand dat nog steeds bij veel ondernemers blijft bestaan.
“Ik heb een website, en ik wil bij de eerste tien zoekresultaten van Google
gevonden worden.” Klik, klik, klaar is Kees, en als ondernemer hoef je daar
verder niets aan te doen. Nu moet ik toegeven dat de internetbranche natuurlijk
voor een belangrijk deel ook zelf verantwoordelijk is voor die mythe dat het
allemaal zo makkelijk gaat – tegen betaling van een forse som vanzelfsprekend,
want de Audi van de accountmanager moet wel worden betaald. De proeven van
bekwaamheid waren natuurlijk altijd indrukwekkend, want dan werd er verwezen
naar klanten die volkomen unieke diensten aanboden, en dus wel bovenin Google
tevoorschijn moesten komen. De SEO-mythe, noem ik dat maar (SEO = search engine
optimization). Begrijp mij goed, natuurlijk moet een website zo worden gebouwd
dat zoekmachines die zo makkelijk mogelijk kunnen indexeren. Maar zoekmachines
blijven tombola's, zo sta je op nr. 5, en een paar dagen later sta je op nr.
10, en weer even later ben je bijna niet meer terug te vinden.
Niets doen dan maar? Nou nee, integendeel. Wat we moeten
doen is het achterlaten van zoveel mogelijk sporen. En als die sporen worden
opgepikt, dan kunnen we beter worden gevonden. Ik heb het hier met nadruk niet
alleen over de website. Wil je via zoekmachines goed gevonden worden, dan moet je
een arsenaal aan media inzetten. Behalve de website zijn dat bijvoorbeeld
sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin, maar je moet ook een blog
openen. Ik kan niet genoeg onderstrepen hoe belangrijk bloggen is om gevonden
te worden. Want waar kijkt Google naar? Naar inhoud. En daar zijn blogs bij
uitstek geschikt voor. Het oude adagium dat een website weinig tekst moet
hebben, omdat mensen toch niet lezen, gaat niet meer op. Inderdaad, met het
lezen is het tegenwoordig droevig gestemd. Maar we richten ons nu niet alleen
op doelgroepen, maar vooral op zoekmachines. Want die vinden inhoud wel heel
belangrijk. Als ik kijk naar de reacties die wij online krijgen, is dat
tegenwoordig bijna altijd via blogverhalen, die wij zowel op Blogger
(seashoremedia.blogspot.com) als op de website hebben staan. En eigenlijk maken
blogs de websites ook veel leuker.
Ik weet, het kost tijd om dit allemaal goed in te zetten en
bij te houden. Maar het is 2013. Sociale media en blogs zijn een realiteit waar
geen ondernemer meer omheen kan. Alleen maar vertrouwen op de website is een
gepasseerd station. Maak profielen aan op zoveel mogelijk sociale media, en
plaats informatie op een blog. Uiteindelijk leiden die allemaal zelf weer naar
uw website en uw onderneming. Maak hier tijd voor vrij, kijk wie in uw
organisatie u hiermee kan helpen of schakel een gespecialiseerd bedrijf in. Ook
wij doen dit al voor diverse opdrachtgevers.
Martin van Duijn
Reacties
Een reactie posten