De AVG en de rode stip
Festivalgangers die met een rode stip op het voorhoofd
kunnen aangeven dat ze niet gefotografeerd willen worden. Scholen die geen
schoolfoto's van leerlingen meer maken. Kerkbodes die niet langer de namen van
zieke gemeenteleden mogen vermelden. Het zijn slechts enkele voorbeelden van
vermeende verboden die volgens bedrijven en organisaties voortvloeien uit de
nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de volgend jaar te
verwachten E-Privacyverordening.
Terwijl velen zeker weten dat ze hiermee de enige juiste
uitleg aan de AVG geven, menen anderen dat dit een veel te ver doorgeschoten
uitleg van de AVG is. Het is op dit moment niet duidelijk wie er nu gelijk
heeft, maar wij neigen ernaar te denken dat de tweede groep niet ver naast de
waarheid zit. Het grote probleem is namelijk dat er nog nauwelijks
jurisprudentie over de nieuwe AVG is. Met andere woorden: het is nog niet
bekend of een rode stip op het voorhoofd inderdaad bescherming van de privacy
biedt tegen opdringerige fotografen en of schoolfotografen nu daadwerkelijk moeten
uitzien naar een andere baan.
De nieuwe AVG beoogt vooral de privacy van burgers te
beschermen als het om commerciële toepassingen gaat. Denk hierbij aan
webwinkelbedrijven die profielen samenstellen van hun klanten om hen gerichte
aanbiedingen te doen. Of aan de Googles en Facebooks van deze wereld, die alles
van hun gebruikers willen weten, om hen vervolgens met gepersonaliseerde
reclames te bestoken. Niet voor niets is een van de belangrijkste vernieuwingen
van de AVG dat consumenten het recht hebben de door bedrijven over hen
verzamelde gegevens in te zien. En desgewenst te laten wissen. Bedrijven moeten
hierop binnen wettelijke termijnen reageren. Wie dat niet doet is in
overtreding.
Verder vraagt de AVG van bedrijven om vooral voorzichtig
met "persoonsgerelateerde" gegevens om te gaan. Inventariseer de
bestanden met persoonsgegevens, zorg ervoor dat deze bestanden goed beveiligd
zijn en meld inbreuken - zoals het hacken van uw netwerk - binnen 72 uur aan de
Autoriteit Persoonsgegevens. Sluit bovendien verwerkerscontracten af waarin u
hetzelfde vraagt van toeleveranciers die met uw gegevens aan de slag gaan,
zoals externe bureaus die marketingacties voorbereiden of een digitale
nieuwsbrief voor u maken.
Geen enkel bedrijf ontkomt aan de AVG. Zeker niet als u een
webwinkel exploiteert, marketingonderzoek verricht of digitale nieuwsbrieven
verstuurt. Ga vooral pragmatisch te werk. Hoe zou u het vinden als uw gegevens
na een digitale inbraak op straat liggen? Neem dan ook de maatregelen om dit in
uw eigen bedrijf te voorkomen. Het kost minder tijd en geld om aan de AVG te
voldoen dan velen denken. Voor veel protocollen en andere documenten zijn
kant-en-klare voorbeelden beschikbaar, die u soms geheel toegesneden op uw
bedrijfssituatie kunt downloaden.
Het is natuurlijk nooit bekend of en wanneer de
Autoriteit Persoonsgegevens uw bedrijf komt controleren. Maar wees voorbereid,
want een boete van vier procent van de bruto jaaromzet is toch zonde van het
geld.
Tot slot komen we nog even terug op de rode stippen. Zijn
consumenten echt doodsbang dat hun privacy wordt misbruikt en nemen ze hierom
hysterische maatregelen om elke inbreuk op de persoonlijke levenssfeer tegen te
gaan? Gelukkig leven er in ons land naast 'risicomijders' ook nog nuchtere
burgers. Het in de eerste alinea aangehaalde festival werd bezocht door 600
mensen. Slechts drie daarvan hadden ook daadwerkelijk een rode stip op het
voorhoofd...
Meer weten over bescherming van persoonsgegevens en de
AVG? Kijk dan op seashore.nl of neem contact met ons op. Een helder en nuchter
advies kan nooit kwaad.
Cock Koelewijn - Seashore Media.
Reacties
Een reactie posten