Facebook, daar word je niet armer van
Van een bekende website voor uitgevers kwam vorige week een mailtje met de melding dat hun Wordpress site als gevolg van een virus tijdelijk plat lag, maar dat ze in de tussentijd hun informatie via Facebook zouden delen. Facebook is een platform geworden waar je niet meer omheen kan. Over de met veel bombarie omgeven beursgang wil ik hier niet hebben, want daar zijn de meesten van ons toch niet rijker of armer van geworden, maar wel over hoe Facebook ook voor bedrijven een rol kan spelen.
Het kan niemand zijn ontgaan dat
Facebook de wereld heeft veroverd. Valt het u ook op hoe steeds meer
bedrijven adverteren met hun Facebook-pagina in plaats van met hun
website? Er zijn echter veel ondernemers die denken dat Facebook
niets voor hen is. Maar daar moet je toch eens even rustig over
nadenken. Ouderen zien misschien niet zo veel in Facebook, jongeren
daarentegen wel. En dan bedoel ik nog niet eens de eeuwig pingende,
chattende en Facebook-checkende tieners, maar ook de twintigers en
dertigers. Er is een grote groep internetgebruikers die niet meer
naar websites kijkt, maar naar social media communities en alles wat
daar omheen hangt. De explosieve groei van Facebook in Nederland, een
verdubbeling tot bijna 7 miljoen gebruikers in de afgelopen twaalf
maanden, laat zien dat het leeftijdsargument dat ik zojuist hanteerde
eigenlijk ook niet meer opgaat. Steeds meer ouderen zijn er op
actief. En daar zitten ongetwijfeld ook uw relaties, inkopers en
klanten bij.
Ik heb het al vaker gezegd: een
Facebook pagina is ook goed voor uw vindbaarheid in Google. Maar
behalve dat is het een prachtig platform om op een eenvoudige manier
heel actueel en direct met je doelgroep te communiceren. Het is wel
zaak om een groep gebruikers om u heen te vormen, want rustig
achterover zitten is er ook hier niet bij om succes te scoren. Als u
relaties heeft die u 'leuk' vinden, dan kunnen zij aanbevelingen over
u plaatsten. Of, als u dat zo instelt, ook berichten plakken op het
prikbord van uw Facebook-pagina. Het leuke is dat alles wat zij op uw
Facebook-pagina plaatsen of leuk vinden, ook weer door hun contacten
kan worden gelezen. Het ouderwetse 'hoort zegt het voort' in een
nieuwe online jasje. Wij hebben een klant die daadwerkelijk verkoopt,
door simpel op de Facebook-pagina te plaatsen welke nieuwe items er
binnen zijn. Wie wil dat nu niet? Verder kun je aan een
Facebook-bedrijfspagina ook een compacte website hangen. Een
bedrijfspagina is namelijk voor iedereen zichtbaar en niet alleen
voor mensen met een account. Het is wel verstandig om hiervoor
contact te zoeken met een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd, en
wij helpen u hier graag bij. Want een Facebook-bedrijfspagina is heel
iets anders dan een gewoon Facebook-account. We zien ondernemers vaak
de fout maken om een gewoon account voor hun bedrijf aan te maken.
Facebook staat dat voor bedrijven niet toe, en zo'n account kan
worden afgesloten. Bovendien is zo'n gewoon account niet voor
iedereen zichtbaar. En dat is zonde.
Het grootste struikelblok bij het
inzetten van Facebook in de marketingstrategie is de ondernemer zelf.
Je moet je niet alleen openstellen voor nieuwe
communicatiemogelijkheden. Zoals het woord 'strategie' al impliceert,
moet je er wel wat voor doen om je bedrijfspagina tot een succes te
maken. Daar zijn verschillende scenario's voor te bedenken, maar het
voert te ver om die hier te bespreken. De belangrijkste stap is dat
je als ondernemer leert denken vanuit de belevingswereld van een
nieuwe generatie consumenten en internetgebruikers. Wie van die
noodzaak is doordrongen, is al op de goede weg. En dan is er tot slot
nog iets. Het gebruik van Facebook is nog steeds gratis, ook voor
ondernemers. Marc Zuckerberg vraagt daar niets voor. Ondanks het feit
dat hij in zijn eerste wittebroodsweekend een kleine zes miljard
armer is geworden.
Reacties
Een reactie posten